Čo by mala obsahovať ideálna webstránka

Čo by mala obsahovať ideálna webstránka

Či už sa rozhodnete používať webstránku len ako rozšírenú formu vizitky a prezentácie spoločnosti, alebo aktívne predávate prostredníctvom webu, existuje niekoľko základných pravidiel, ktoré by ste mali aplikovať aby ste z webstránky vedeli dostať maximum.

Nastavené zbieranie údajov (analytika)

Absolútna priorita pred spustením webstránky je nastaviť analytické kódy na zber dát o správaní návštevníkov. Bez zberu dát nie je možné vyhodnocovať čo sa na stránke deje a neviete ju následne ani vylepšovať. V rozhraní analytického nástroja trávime desiatky hodín času a snažíme sa hľadať slabé miesta webu. Končí na niektorej podstránke veľa klientov návštevníkov? Ak o tom viete, môžete zakročiť. Zmeníte obsah, pridáte konverzné prvky, zlúčite ju z inou podstránkou, alebo ju jednoducho zrušíte. Všetko robíte s cieľom zlepšiť užívateľský dojem zákazníka na stránke. Analytické nástroje zbierajú anonymizované dáta a sú v súlade s GDPR.

Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO)

Ako dokáže internetový vyhľadávač priniesť návštevníkovi relevantný obsah, keď na internete existujú desiatky, stovky, možno aj tisíce stránok s ponúkajúce rovnaké tovary a služby? Vyhľadávač po zadaní hľadaného slovného spojenia vyberie všetky zaindexované stránky (stránky ktoré navštívili roboty vyhľadávača a sú označené na indexovanie majiteľom webstránky) na ktorých sa obsah zodpovedajúci vyhľadávaniu nachádza a následne ich na základe stoviek vlastných kritérií, z ktorých má každé inú váhu zoradí.

Úlohou SEO ako samostatného oboru v rámci digitálneho marketingu je napísať text a kód webstránky tak, aby obsahovala čo najviac kritérií, ktoré vyhľadávače berú do úvahy pri zoraďovaní výsledkov. Kritériá z pohľadu používateľa by sa dali rozdeliť do 2 kategórií.

  1. Viditeľné, t.j. tie ktoré ovplyvňujú správanie sa zákazníka na stránke (obsah a dĺžka textov, ktoré vedia prečítať aj vyhľadávače ako aj navigácia a design, ktoré ovplyvňujú správanie zákazníkov na stránke).
  2. Technické parametre, ktoré sú súčasťou kódu a návštevník ich nevidí (taktiež by sme tu zaradili aj externé linky z iných zdrojov).

Rýchla webová stránka

Webové stránky sa musia načítať rýchlo. Nikto nechce čakať 3 a viac sekúnd na načítanie stránky. Čím dlhšie návštevník čaká, tým je väčšia šanca, že stránku zavrie ešte pred otvorením. To isté platí aj o vyhľadávačoch. Roboty vyhľadávačov dennodenne prechádzajú celý internet a vedia tak presne aká je Vaša webstránka rýchla. Pomalé stránky sú penalizované a posúvajú sa nižšie vo vyhľadávačoch.

Prehľadná navigácia a štruktúra webu

Jednotlivé položky v menu by mali byť usporiadané do logicky súvisiacich celkov tak, aby návštevník, ktorý hľadá nejakú informáciu už na prvý pohľad vedel v ktorej sekcii ju nájde. V prípade ak máte podstránok veľa a ste nútení využívať 2 prípadne viac úrovní menu usporiadanie navigácie je o to dôležitejšie. Treba zvoliť logicky zvolenú stromovú štruktúru webu, ktorá pomáha okrem návštevníkov aj robotom v prehľadávaní lepšie pochopiť obsah a pomáha v SEO.

Prehľadný design a čitateľná stránka

Jasné, čitateľné a dostatočne veľké písmo v menu, ako aj samotných textoch je pre užívateľský dojem veľmi dôležité. Nadpisy a podnadpisy by mali byť zvýraznené. V textoch sa odporúča používať dostatočné odseky a podnadpisy. Vizuálne oddelené časti textu sú taktiež výhodou, nakoľko opticky rozdeľujú stránku na viacero menších častí. Na stránkach upravovaných pre mobilné telefóny by mali mať položky v menu ako aj iné klikateľné odkazy, dostatočné rozostupy aby sa nestávalo, že pri stláčaní prstom na smartfóne sa otvorí iná ako želaná stránka.

Kvalitný obsah

V minulosti sa písal obsah hlavne pre vyhľadávače, obsah a jeho zrozumiteľnosť pre návštevníkov bol druhoradý. Vylepšovaním vyhľadávacích algoritmov a zavádzaním penalizácií za agresívne optimalizácie sa čoraz viac dopredu tlačí kvalitný obsah. A za ten vyhľadávače dávajú plusové „body“. Pýtate sa ako dokážu hodnotiť kvalitu stránky? Napríklad tým, koľko na nej návštevník trávi času, či ďalej niekam klikne a číta ďalej alebo hneď odíde.

Prvky dôveryhodnosti

Aj vy radi nakupujete v overených e-shopoch, alebo dáte na odporúčanie známeho prípadne reklamu v televízii? Na svojej stránke ste v opačnej pozícii. Musíte presvedčiť klienta o tom, že Vaša pre neho neznáma spoločnosť je správna voľba, že nepríde o peniaze, ste dôveryhodný, stale podnikáte, máte spokojných zákazníkov. Pridajte si na stránku referencie zákazníkov, prípadne ešte referencie google, alebo zo sociálnych sietí, ktoré sú dôveryhodnejšie ako manuálne nahodené texty na webe. Pridajte si fotky Vaše fotky, fotky zamestnancov, kancelárie. Ak máte certifikáty pridajte ich na web. Zverejníte telefónne číslo a adresu kde Vás zákazníci zastihnú.

Konverzné prvky (call to action)

Cieľom každej stránky by malo byť vyvolanie akcie u návštevníka. Či to už je objednanie tovaru alebo služby, zaregistrovanie sa do newsletra, stiahnutie prílohy, kliknúť na telefónne číslo, začať chatovať, vyplniť kontaktný formulár, prípadne čokoľvek iné čo musí urobiť urobiť okrem čítania po otvorení stránky. V prípade ak konverzné prvky na stránke nemáte, návštevník nevie vykonať žiadnu akciu a teda nepriblíži sa žiadnym spôsobom k predaju. Jediné čo mu ostane je zatelefonovať Vám, prípadne poslať mail, alebo navštíviť kamennú pobočku ak ju máte. Nedostatok prvkov vyžadujúcich vykonanie akcie vo väčšine prípadov znamená množstvo stratených zákazníkov.

Responzívna sránka

Počet návštevníkov, ktorí prichádzajú na webstránky cez telefón v roku 2019 predbehol návštevníkov pristupujúcich cez klasické počítače a laptopy. Je preto extrémne dôležité, aby boli stránky responzívne a teda zobrazovali sa rovnako dobre na rôznych veľkostiach obrazoviek a taktiež aby boli optimalizované pre mobilné telefóny.

Čo by na stránke nemalo byť

Veľa farieb, rôzne pohyblivé prvky boli používané začiatkom 21 storočia, no v dnešnej dobe sa už na webstránky neodporúčajú. Pokiaľ nie ste inzertný portál, alebo internetový časopis reklama z cudzích stránok môže návštevníka taktiež odradiť.

Často sa stáva, že do hlavného menu sa dávajú nepotrebné položky ako napríklad GDPR informácie. Tie samozrejme zákon vyžaduje, ale patrí do to pätičky, alebo niekde na spodnú časť stránky, rozhodne nie do menu.

Kvalitná webstránka niečo stojí. Avšak ak to myslíte s online prezentáciou, alebo predajom vážne, šetriť na tvorbe webstránok sa naozaj neoplatí. Čim viac výnosov prichádza z webstránky, tým rýchlejšia je návratnosť investície.

Zdieľať článok

Facebook
Email
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Viktória Šibová
Autor článku
Vždy ma fascinovali reklamné slogany a pútavé texty na billboardoch, v TV spotoch, časopisoch. Vtedy som ešte nevedela, že sa to nazýva content marketing. Dvere do sveta digitálneho marketingu mi otvorila Digitálna univerzita. Mojou srdcovkou sa stal copywriting – ukladanie slov do viet. Vytváram digitálny obsah pre weby, newslettre a sociálne siete.