Najcastejsie Chyby V Zaciatkoch Podnikania

Najčastejšie chyby v začiatkoch podnikania

Vždy keď robíme niečo prvý krát, dopúšťame sa väčších aj menších chýb. V prípade podnikania sa ale jedná väčšinou o naše peniaze a budúcnosť našej firmy. Preto by malo byť snahou podnikateľa tieto chyby minimalizovať. Prinášame Vám niekoľko z nich či už našej osobnej skúsenosti, zo skúsenosti našich klientov, prípadne príbehov na podnikateľských fórach.

Všetko si robiť sám

Začiatok podnikania si vyžaduje investície, bez ohľadu na to v akej oblasti idete podnikať. Každý začínajúci podnikateľ chce ušetriť čo najviac finančných prostriedkov. Je preto veľmi málo podnikateľov, ktorí v tejto fáze neurobia chybu. Myslieť si, že niekto ovláda právo, mzdy, účtovníctvo, dane, marketing, stratégiu, SEO, tvorbu webstránky a popritom vie robiť geniálne svoje povolanie je utópia. A je úplne jedno či sa jedná o právnika, účtovníka, stolára, maliara, alebo upratovaciu firmu.

Nastavte si ceny tak, aby ste tieto podporné služby vedeli outsorcovať a nemuseli strácať čas učením sa nových vecí, ktoré nijako nesúvisia s Vašim podnikaním. Prichádzate tak o čas, ktorý môžete venovať rozvoju biznisu. Možno síce za vedenie marketingovej kampane nezaplatíte nikomu odmenu, ale na druhej strane ste si istý, že za 3 hodiny rýchlo kurzu dokážete nahradiť 10.000 hodín skúseností niekoho kto sa danej problematike venuje 5 rokov? Taktiež sú v hre aj priame straty. Ak napríklad nemáte skúsenosti s reklamou na google Ads tak sa kľudne môže stať, že kým skúsený odborník bude potrebovať minúť na získanie klienta 50€ na reklamu, Vám s to „podarí“ za 200 €. Super! Práve ste prerobili 150 €. Takto by sme vedeli ďalej prejsť na pokuty pri účtovníctve, neuplatnenie si možností daňovej optimalizácie, právne spory v budúcnosti lebo nemáte dobré zmluvy, stratu zákazníkov lebo nemáte optimalizovaný web, atď.

Nemám žiaden finančný plán

Či už začínate podnikať popri zamestnaní, alebo ste v zamestnaní skončili, je potrebné mať spísaný aspoň základný finančný plán – spoločnosti ale a osobný. Odhadnúť príjmy v začiatkoch podnikania je extémne náročné a nedokážu to často ani skúsení odborníci. Ale dať na papier osobné a firemné náklady po mesiacoch by pri správnom naplánovaní podnikania nemalo byť vôbec zložité. Následne si možete vytvoriť scenár kedy Vám dôjdu peniaze a potom aj scenáre minimalistické, ideálne a skvelé. Nie je nič horšie ak Vám počas rozbehu podnikania dôjdu financie, prípadne ak začnete mať súkromné finančné problémy.

Vo finančnom plánovaní je samozrejme ťažké myslieť na extrémne prípady. Pred tými sa nedokážu chrániť ani veľké firmy. Ale ak ste malá firma a idete nad hranicu svojich možností, môžu sa Vám stať nepríjemné veci. Krásnym príkladom je koronavírus. Zobrali ste na lízing veľa vozidiel, lebo ste chceli mať flotilu vozidiel pre Uber a zarábať rýchlejšie? Pravdepodobne ste skrachovali. Ale ak ste boli malí podnikateľ a požičali ste si na 1-2 vozidlá, pravdepodobne prežívate, ale po otvorení ekonomiky ste obnovili jazdenie. Alebo ste používali pákový efekt pri obchodovaní na burze lebo viete rýchlejšie zarábať? Pravdepodobne Vás (ako aj celý svet) zaskočil návrat trhov na predkrízové úrovne a už ste von z pozícií s obrovskými stratami bez financií. Ale ak ste mali nakúpené akcie bez páky neprišli ste o nič, resp. minimum.

Míňam ešte som nezarobil

Založiť firmu a po mesiaci si kúpiť drahé auto na úver o ktorom ste snívali celý život a potom začať rozmýšľať ako ho zaplatiť extrémne zvyšuje šancu na neúspech v podnikaní. Zdravé financie sú základom každej firmy a preto je najskôr potrebné začať generovať zisky, alebo aspoň zastabilizovať podnikanie a až tak kupovať spotrebné veci, ktoré nevyhnutne nepotrebujeme na podnikanie.

Samozrejme je iné ak investujete do podnikania, tam je zdravé zadĺženie vporiadku, dokonca je nevyhnutnosťou. Treba vždy ale počítať aj s extémami. Krásnym príkladom bola napríklad mimoriadna situácia. Nikto ju nečakal, ale veľa ľudom otvorila oči. Spoločnosti boli nastavené, že sa nemôže nič stať a peniaze z podnikania budú chodiť ako doposiaľ. Prípadne môžeme ísť aj do gigantov akými bola v minulosti spoločnosť Kodak, ktorá neprešla na digitálne fotoaparáty, lebo si povedali, že analóg tu bude navždy a nakoniec skrachovala.

Nenechám si poradiť

„Nikto učený z neba nespadol“. Toto príslovie je v podnikaní veľmi príznačné a dôležité. Ak ste v podnikaní nováčik, nechajte si poradiť od skúsenejších. Určite poznáte niekoho kto pozná človeka, ktorý sa venuje Vášmu segmentu podnikania. Skúste si problematiku naštudovať, dohodnúť stretnutie a počúvajte. Taktiež si pripravte aj nejaké otázky. Je určite lepšie ak to bude debata ako keby mal ten človek pocit, že ste si nedali námahu naštudovať aspoň základné veci.

Na internete existujú rôzne fóra, kde Vám odpovedajú iný podnikatelia. Tu si ale treba dať pozor na to, kto Vám odpovedá. Často sa stáva, že niekto položí otázku a následne sa vynoria „experti“ ktorí okomentujú všetko aj keď o tom nemajú žiadne informácie. Treba si ale počkať a väčšinou sa to ďalšími príspevkami vyčistí a vo finále dostanete odpoveď, pre ktorú ste si prišli. …A používajte vyhľadávanie. Veľa otázok už bolo vyriešených, stačí si ich len nájsť.

Možnosťou je aj požiadať o konzultácie profesionálne spoločnosti. Bude Vás to stáť nejaké peniaze, ale vo väčšine prípadov za 2-3 hodinovú konzultáciu dostanete rýchlokurz podnikania aj s odporúčaniami pre Váš konkrétny biznis. V rámci spoločnosti BizWise sa venujeme aj podnikateľskému poradenstvu. Máme za sebou niekoľko vlastných úspešných spoločností a ako biznis poradcovia, daňoví poradcovia a účtovníci sme stáli pri zrode a plánovaní stoviek firiem.

Nesprávny účtovník

Podnikanie so sebou prináša aj veľa zákonných povinností. Jednou z nich je povinnosť viesť podvojné účtovníctvo.

V roku 2019 bol zákon o dani z príjmov novelizovaný 8x, zákon o DPH 3x, zákon o účtovníctve 3x. To sú pritom len základné zákony, ktoré upravujú účtovanie spoločnosti. Všetky zmeny treba samozrejme sledovať. Pre podnikateľa by to boli desiatky zbytočne strávených hodín študovaním zákonov, ktoré si vie kúpiť za relatívne málo peňazí. Výsledkom je garantované dodržanie termínov, implementovanie aktuálnej legislatívy s takmer nulovou stratou času.

Neinvestovať do reklamy / robiť si ju sám

Môžete mať akýkoľvek nápad, ak ale nebudete mať zákazníkov, nič nepredáte ani nič nezarobíte. V dnešnej dobe existujú rôzne online spôsoby ako sa lacno a efektívne dostať k zákazníkom. Nemusíte vyhadzovať tisícky eur. Začať je možné už od pár centov. Je však dôležité aby Vaše reklamné účty boli správne nastavené, zamerali sa na Vašu cieľovú skupinu a boli neustále vyhodnocované a upravované podľa dosahovaných výsledkov. Následne ak ste s výsledkom spokojní, môžete postupne zvyšovať marketingové výdavky a zároveň vyhodnocovať, či je to pre Vás stále rentabilné (zdvojnásobením výdavkov totiž nepríde k zdvojnásobeniu počtu zákazníkov).

Na trhu existuje veľa freelancerov, ktorý sa online reklame venujú. Vypýtajte si a overte referencie, dohodnite si stretnutie a skúste vyjednávať. Niektoré spoločnosti ponúkajú aspoň úvodné konzultácie zadarmo. Navyše nastaviť malé účty netrvá veľa času. Ak by ste už aj nevyužívali ich služby do budúcnosti za niekoľko desiatok/stoviek € budete mať aspoň nastavené reklamné účty lepšie ako by ste to zvládli sami.

Samozrejme z našej skúsenosti odporúčame nechať túto prácu profesionálom, ktorí sledujú neustále meniace sa trendy a zmeny a skúšajú implementovať rôzne stratégie. Tým, že to je ich hlavný biznis a pôsobia na lokálnom trhu veľa stratégií už majú odsledovaných a nemusia tak mrhať peniaze na pokusy, ktoré by ste si Vy museli „zaplatiť“

Zdieľať článok

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn